Berhati-Hati Ketika Membeli Minuman Terutama Kanak-Kanak Takut Terbeli Arak Jenis Murah

jolly shandy

jolly shandy




Sedia maklum semua orang tahu bahawa kita orang islam adalah haram atau dilarang. Sama ada minum sedikit atau banyak adalah sama sahaja larangannya. Demikian juga dadah. Sabda Nabi s.a.w

Ertinya : Apa-apa yang banyaknya memabukkan, maka sedikitnya juga haram ( walaupun belum memabukkan) ( Riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud : Ibn HIbban : Sohih )

Jadi kita sedia maklum tentangnya dan rasa semua umat islam tahu tentang hal ini. Rasa ramai dah tahu tentang minuman jom shandy sama ada perisa epal mahupun lemon. 

Kalau orang dewasa memang akan teliti dalam pembelian . Tetapi kalau kanak-kanak ? mereka tengok harga murah sahaja beli tanpa sedar dan minumnya. Dan ada tu dah tahu tetap minum juga sebab alasan perisa lemon.

Kalau kamu lihat sekali imbas memang tidak perasan dan melihatnya seperti minum air berkhabonat biasa seperti F&N dan yoes.

Dan para membeli perlulah meneliti dan membawa bahan kandungan yang terdapat di tin minuman tersebut. Amat risau sekali kerana penyataan minuman ini adalah arak dengan menggunakan tulisan yang sederhana di bahagian bawah . 

Jadi mohon kepada umat islam sebelum membeli apa-apa jua produk minuman mahupun makanan pastikan baca dahulu isi kandungannya. sumber
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Networks Media All Rights Reserved